Onderwerp:Diefstal
Doelgroep:groep 7 basisonderwijs
Thema: normen; normvervaging; gevoel van onveiligheid
Doelstellingen:    a) informatie geven over (winkel)diefstal en het voorkomen daarvan;
b) aandacht voor normen en normvervaging;
c) aandacht voor het gevoel van onveiligheid.
Het inleidende verhaal gaat over twee meisjes die oorbellen stelen. Zij denken dat zij niet kunnen achterblijven bij de andere meisjes van de klas; want die avond gaan zij naar de disco. Nadat de diefstal is gepleegd, richt Robby vooral de aandacht op het gevoel dat diefstal oproept. In de lesbrief komen aan de orde: winkel- en fietsendiefstal, heling, gevoel van onveiligheid, politie en bureau HALT. In de werkopdrachten wordt nadruk gelegd op het voorkomen van diefstal. De eindtoets is een puzzel. Daarna volgt er een discussie over wat er zou kunnen gebeuren als een ouder ontdekt dat er gestolen wordt. Een van de werkopdrachten is het invullen van de fietsregistratiekaart.

Het filmpje "Robby pikt het niet" begint met veel artikelen en speelgoed die bij kinderen zeer geliefd zijn.
Een meisje wordt gedwongen iets te stelen door haar “vriendinnen” met als gevolg: een alarm dat afgaat, aanhouding en een afspraak op Bureau Halt. Robby volgt het allemaal en geeft toelichting en commentaar.

Doelstelling: Het programma, bestemd voor groep 7, laat zien dat alle gedrag, dus ook stelen, een keuze is. Kiezen voor diefstal, ook wanneer het onder druk van anderen gebeurt, is stom en heeft gevolgen. De kans dat je gepakt wordt en bij Bureau Halt terecht komt, is groot.

De in scène gezette voorbeelden maken duidelijk dat we allemaal in de verleiding gebracht kunnen worden, maar dat ons gevoel voor rechtvaardigheid en ons gezond verstand de boventoon moeten blijven voeren
Bekijk de film
Afbeelding
Verkrijgbaar per 30 en 50 exemplaren

1e editie: 1997
huidige versie: editie 09-2022

Filmpje: Robby pikt het niet